Jak zaktywizować uczniów, aby nie zasnęli w czasie lekcji historii? Zdecydowanie zaprosić ich do działania. Można zaproponować im na przykład wykonanie pudełka, w którym ukryją przedmioty związane z omawianym tematem.
Uczniowie klasy 7 podczas zajęć pracowali nad projektem ,, Wynalazki w pudełku”. Na czym ten projekt polegał? Uczniowie mieli przynieść pudełko np. po butach i włożyć do niego wybrane wynalazki lub przedmioty, które z nimi się kojarzą. Następnie wyszukiwali informacji na temat – kto i kiedy odkrył dany wynalazek. W ubiegłym tygodniu nadszedł czas na prezentację magicznych pudełek i ich zawartości. Uczniowie musieli również uargumentować swój wybór. Największą popularnością cieszyły się takie wynalazki jak: dynamit ( wykonany z masy solnej, plasteliny, papieru), telefon, długopis, ołówek, parostatek ( w formie zabawki – zapewne pamiątka z dzieciństwa lub pożyczona od młodszego rodzeństwa), luneta, balon oraz papier toaletowy.
Uczniowie bardzo chętnie podzielili się z wiedzą na temat wynalazków z młodszymi kolegami. Skarby z pudełek cieszyły się wielkim zainteresowaniem wśród przedszkolaków.
Zaangażowanie uczniów i ich kreatywność w przygotowanie swoich pudełek przerosło moje oczekiwania. Potwierdzenie, że warto aktywizować uczniów do działania, znajdziemy w słowach Konfucjusz – chińskiego filozofa: ,, Słyszę i zapominam; widzę i pamiętam; robię i rozumiem”.
Beata Dwojak
Zobacz galerię.